FALA pytań i odpowiedzi

Otwieramy cykl odpowiedzi do najczęściej zadawanych pytań odnośnie systemu FALA. Mamy nadzieję, że znajdziecie tu wyjaśnienia na nurtujące Was tematy związane z FALĄ. Dwa razy w tygodniu będziemy publikować kolejne pytania a wraz z nimi wyczerpujące odpowiedzi. To co? Czas start!

Dzięki FALI za przejazdy u różnych przewoźników i organizatorów transportu będzie można zapłacić poprzez jeden system. Pasażer, aby móc korzystać ze wszystkich udogodnień, jakie zaoferuje FALA, będzie zobowiązany do założenia w nim konta – zarejestrowania się w nim. To umożliwi zautomatyzowanie dużej części procesów związanych z doborem odpowiedniej opłaty za przejazd (z wykorzystaniem ulg, najkorzystniejszych opcji cenowych itp.). W ramach systemu powstanie baza, w której znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów pociągów, autobusów, tramwajów i trolejbusów oraz ich rozkładach jazdy. System pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Pasażer będzie zobowiązany do checkowania (odbijania się) w pojeździe lub na stacji/przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze) za pomocą karty komunikacyjnej FALA lub smartfonu, karty bankomatowej bądź też papierowego biletu z kodem QR.

Istotnym elementem systemu będzie aplikacja mobilna, która umożliwi zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.

System, który zostanie wdrożony w Pomorskiem, to rewolucja w sposobie myślenia o transporcie publicznym. To rozwiązanie, które pozwala zebrać na jednej, elektronicznej platformie wszystkie zasady funkcjonowania komunikacji publicznej województwa pomorskiego.

Na Pomorzu, a zwłaszcza w aglomeracji trójmiejskiej, problem ten jest szczególnie poważny. W żadnej innej aglomeracji (licząc również te większe od trójmiejskiej – jak warszawska czy górnośląska) nie występuje tak dużo funkcjonujących równolegle taryf. W związku z tym rozwiązanie jakim jest system FALA, pozwala na zachowanie przez każde z miast autonomii w kształtowaniu cen biletów, a jednocześnie umożliwia pasażerowi łatwe poruszanie się pomiędzy poszczególnymi miastami i organizatorami transportu, bez konieczności znajomości rodzajów biletów i cenników.

Misją InnoBaltica jest wdrażanie w życie właśnie innowacyjnych rozwiązań informatycznych i komunikacyjnych, mających bezpośredni wpływ na jakość życia ludzi. Czerpiemy doświadczenie przede wszystkim z dwóch źródeł – powstaliśmy bowiem na bazie inkubatora innowacyjności, jakim firma InnoBaltica była do połowy 2017 roku oraz Biura Integracji Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Naszymi współwłaścicielami są samorządy organizujące transport publiczny, który będzie funkcjonować w ramach FALI: Województwo Pomorskie (jako organizator transportu kolejowego w regionie) oraz gminy miejskie: Gdańsk, Gdynia, Słupsk, Wejherowo, Tczew, Chojnice, Lębork i Puck. 

Jakie dokładnie:
  • Wszystkie
    stacje i przystanki czynne w ruchu pasażerskim na terenie województwa pomorskiego.
  • Stację Elbląg.
  • Przystanki Gronowo Elbląskie i Fiszewo w woj. warmińsko-mazurskim (na linii Malbork – Elbląg).
  • Stację Biały Bór w woj. zachodniopomorskim (na linii Słupsk – Szczecinek).

 

Co mamy w planach?

Planowane jest także włączenie do systemu operatora
obsługującego odcinki tras kolejowych Chojnice – Silno oraz Czersk – Szlachta.

Gdzie system FALA nie funkcjonuje?

System nie funkcjonuje w pociągach PKP Intercity oraz w pociągu Kolei
Mazowieckich “Słoneczny”, ani w pociągach Arriva RP na trasie Bydgoszcz  –
Hel i Władysławowo – Hel.

Nowością dla pasażera będzie również samo checkowanie
się
, czyli zgłaszanie swojej obecności w pojeździe lub na peronie poprzez
przyłożenie do specjalnego czytnika swojego smartfonu, karty płatniczej lub
biletu z kodem QR. Czynność ta będzie odpowiednikiem skasowania biletu.

Kolejną nowością będzie rejestrowanie się w systemie FALA. Aby móc korzystać z wszelkich ułatwień oferowanych w ramach nowego
rozwiązania, pasażer będzie zobowiązany do założenia konta w systemie FALA.
Konto to to pozwoli na zapisanie jego danych, ewentualnych uprawnień do ulg,
jego preferencji podróży. Ale będzie też miejscem, gdzie pasażer będzie mógł
cofnąć się do historii swoich podróży oraz zakupów z systemem FALA.

 

Jeśli zdecyduje się na skorzystanie ze wsparcia w punkcie obsługi klienta, jego konto będzie zakładane poprzez specjalną aplikację, która pozwoli pasażerowi na ustalenie unikalnego kodu dostępu do zakładanego konta, co zabezpieczy dostęp do jego danych przed innymi osobami.

Co w sytuacji gdy pasażer nie może osobiście założyć konta?

 

W wyjątkowych przypadkach, gdy pasażer nie może osobiście założyć konta ani dotrzeć do POK-u,  możliwe będzie też założenie konta pasażera za pośrednictwem zaufanej osoby. Warunkiem będzie posiadanie przez tę osobę upoważnienia od przyszłego klienta systemu FALA.

Będzie też mógł skorzystać ze wsparcia w punkcie obsługi klienta, jego konto będzie zakładane poprzez specjalną aplikację, która pozwoli pasażerowi na ustalenie unikalnego kodu dostępu do zakładanego konta, co zabezpieczy dostęp do jego danych przed innymi osobami.

Każdy pasażer będzie posługiwał się w kontakcie z systemem FALA identyfikatorem. Za identyfikator może posłużyć karta FALA, smartfon czy karta bankowa. Przykładając swój identyfikator do specjalnego czytnika, pasażer będzie sygnalizował systemowi swoje wejście i wyjście do pojazdu komunikacji. Na tej podstawie system naliczy opłaty.

W przypadku osób, które będą chciały korzystać z systemu FALA okazjonalnie lub z jakiegoś powodu nie będą chciały zakładać konta, korzystanie z systemu będzie w dużym stopniu uproszczone. Za identyfikator w FALI służyć wówczas będzie karta bankomatowa, za pomocą której z konta pasażera pobrana zostanie opłata za bilet.

 

W systemie będą też funkcjonowały bilety papierowe z kodem QR. Będzie je można kupować w sieci punktów sprzedaży. Bilet taki sczytywany będzie przy siadaniu do pojazdu – czynność ta będzie odpowiednikiem skasowania biletu. 

– pozwoli zaplanować przejazd na wybranej trasie w opcjach (np. szybko, tanio, komfortowo),

– pozwoli zakupić bilet na daną trasę,

– pozwoli doładować konto określoną kwotą pieniędzy,

– pozwoli doładować konto biletem okresowym,

– pozwoli okazać do kontroli zakupione uprawnienie do przejazdu,

 

– pozwoli odbyć podróż bez znajomości taryfy poszczególnych organizatorów poprzez potwierdzanie swojej obecności w pojazdach (zacheckowanie się ręcznie lub automatycznie poprzez wyrażenie zgody na lokalizację).

Większość komercyjnych elektronicznych systemów biletowych nie obejmuje mniejszych miast regionu leżących poza obszarem metropolii. Natomiast FALA zbierze wszystko na jednej platformie.

Tym, co odróżnia system FALA od innych aplikacji jest również fakt, że jako spółka publiczna, której właścicielami są Województwo Pomorskie, Gdańsk, Gdynia i inne jednostki samorządowe, jako jedyna ma dostęp do danych źródłowych poszczególnych organizatorów, co gwarantuje ich jakość. Pasażer będzie miał więc łatwy dostęp do danych, co umożliwi mu zakup biletów różnych organizatorów przez jedno konto. Będzie posiadał informację o kosztach przejazdów w pojazdach wszystkich samorządów uczestniczących w projekcie, a docelowo także w systemie roweru metropolitalnego MEVO.

 

FALA (po uruchomieniu wszystkich funkcjonalności, a więc od połowy 2023 roku) będzie również udostępniać pasażerom informacje o rzeczywistym położeniu pojazdów oraz o tym,  czy w pojazdach panuje tłok. 

Nowe bilety z QR kodem

Nowe bilety papierowe będą miały kody QR, a ich kasowanie będzie się odbywało poprzez zbliżenie takiego biletu do walidatora (czyli specjalnego czytnika, wyglądem przypominającego kasownik)

 

 

  • Jeśli pasażer wykonał check-in w aplikacji telefonicznej (ale nie może tego udowodnić podczas kontroli z powodu rozładowanego urządzenia), może wystąpić o anulowanie mandatu w drodze reklamacji.
    Co jeszcze można zrobić???
  • Warto pamiętać, że pasażer posiadający konto w systemie FALA, będzie mógł posługiwać się również innymi identyfikatorami niż tylko aplikacja w smartfonie. Będzie mógł checkować się: kartą FALA lub swoją kartą bankomatową (musi ona zostać przypisana do konta pasażera).

W walidatorach małych wykonamy check in-check out

W każdym autobusie, tramwaju czy trolejbusie będzie też jeden tzw. walidator duży. To bardziej zaawansowane urządzenia, które poza funkcją odbijania się, pozwolą na dostosowanie podróży do swoich potrzeb, np. dobranie dodatkowego pasażera do swojego konta, dokupienie biletu na rower, dla psa, wybranie ulgi itp. Posiadać będą nieco większe ekrany dotykowe.

Analogiczne dwa typy walidatorów (małe i duże)  instalowane będą na stacjach i przystankach kolejowych: część z nich będzie miała funkcję tylko „odbijania się”, część będzie miała funkcje rozszerzone.

Skip to content