Cookie policy

Our website uses cookies. Cookies enable you to take full advantage of the site and us to collect statistical data to help us optimise the site and tailor content to your needs. Accept cookies so you can fully enjoy the site. Read the Cookie Policy to find out more.

News

22.02.2024 14:47

Aktualizacja zasad korzystania z Systemu FALA w Gdyni

1. Co w ramach Systemu FALA działa testowo w sieci komunikacyjnej organizowanej przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, obejmującej Gdynię, Rumię, Redę, Sopot i Wejherowo oraz Gminy: Kosakowo, Szemud, Wejherowo, Żukowo?

Zapraszamy pasażerów korzystających z usług Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni do testowania Systemu FALA. Pierwszy etap testów obejmował korzystanie z aplikacji mobilnej „System FALA”, portalu pasażera systemfala.pl i planera podróży na planer.systemfala.pl. Udostępniona została również możliwość zamawiania Karty FALA w portalu pasażer

i wykorzystanie jej jako identyfikatora w systemie – podczas kontroli biletów. Następnie udostępniliśmy pasażerom czytniki i falomaty w trolejbusach.

Obecnie wchodzimy w kolejny etap testów, oddając w ręce użytkowników czytniki i falomaty, zamontowane we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni (z liniami podmiejskimi włącznie).

Od dziś pasażer poza aplikacją mobilną „System FALA” i portalem pasażera systemfala.pl, może kupić dowolny bilet normalny lub ulgowy na ekranie dotykowym falomatu lub dokonać automatycznego zakupu biletu poprzez zbliżenie do czytnika lub falomatu jednego z identyfikatorów Systemu FALA (Karty FALA, karty płatniczej, lub QR kod).

Jeśli pasażer posiada konto w Systemie FALA z przypisaną do niego ulgą, po przyłożeniu Karty FALA lub karty płatniczej do czytnika lub falomatu, kupi automatycznie bilet jednoprzejazdowy za 2,40 zł, a jeśli nie posiada ulg, za bilet zapłaci 4,80 zł.

O tym jak korzystać z falomatu lub czytnika wyjaśniamy w kolejnych pytaniach i odpowiedziach.

Usługi Systemu FALA świadczone są w oparciu o regulamin Systemu FALA, dostępny na systemfala.pl

Z FALI można korzystać w ramach wszystkich linii podmiejskich w sieci komunikacji organizowanej przez ZKM w Gdyni (nie tylko na terenie Miasta Gdynia).

 

2. Na czym polega etapowe testowanie? Co jest dostępne w aplikacji mobilnej „System FALA”? Czy System FALA został zintegrowany z Gdyńską Kartą Mieszkańca?

Testowanie Systemu FALA polega na wprowadzaniu metodą małych kroków poszczególnych funkcjonalności Systemu FALA. Zależy nam na zebraniu doświadczeń od pasażerów. W trakcie testowania Systemu FALA pasażerowie nie stracą możliwości korzystania z obecnych sposobów kupowania biletów i dostępnych punktów sprzedaży biletów.

Obecnie pasażer korzystający z gdyńskiej komunikacji miejskiej po pobraniu aplikacji mobilnej „System FALA” ze sklepu Google Play i AppStore może kupić bilety z wykorzystaniem dostępnych metod płatności, zapoznać się z rozkładami jazdy, zobaczyć listę odjazdów z najbliższego przystanku, skonfigurować swoje konto FALA, w tym powiązać je z innym kontem (np. członka rodziny).

Poprzez aplikację pasażerowie mogą nabyć wszystkie bilety ZKM w Gdyni (jednoprzejazdowe, 75-minutowe, 24-godzinne, okresowe). Poprzez konto w portalu systemfala.pl istnieje możliwość zakupu wyłącznie biletów okresowych.

Gdyńska Karta Mieszkańca nie jest zintegrowana z Systemem FALA.

 

3. Jak dziś można korzystać z aplikacji mobilnej?

Po ściągnięciu aplikacji „System FALA” na swój smartfon, należy założyć konto niespersonalizowane (anonimowe) lub spersonalizowane (imienne), a następnie

zalogować się na adres mailowy podany podczas rejestracji i ustawić PIN do konta.

Aplikacja mobilna w tej fazie testów jest narzędziem do zakupu biletów, zapisania na koncie przysługujących nam ulg, a także do dodania karty płatniczej jako dodatkowego identyfikatora i osobno jako instrumentu płatniczego w Systemie FALA. W aplikacji można również zasilić ePortmonetkę, ustawić cykliczne i automatyczne jej doładowania, pobrać fakturę za zakupiony bilet, zwrócić bilet przed rozpoczęciem jego ważności. Dostępne jest również tworzenie profili podróży (np. z dzieckiem, mężem/żoną itp.), do pełnego wykorzystania w podróży dynamicznej, która będzie kolejnym krokiem w testach.

Co jeszcze można zrobić w aplikacji już teraz?

  • kupić lub odnowić bilet okresowy imienny (także w trybie automatycznego odnawiania)
  • kupić bilet jednoprzejazdowy lub czasowy
  • okazać bilet podczas kontroli biletowej
  • sprawdzić stan środków w ePortmonetce
  • sprawdzić historię transakcji na koncie użytkownika
  • udostępnić konto członkowi rodziny lub firmie
  • zastrzec Kartę FALA, zamknąć konto
  • złożyć reklamację
  • korzystać z kilku dostępnych metod płatności
  • zapoznać się z rozkładami jazdy,
  • zobaczyć listę odjazdów z najbliższego przystanku.

W kolejnych krokach będą udostępniane nowe funkcjonalności, dzięki czemu każdy pasażer będzie mógł stopniowo przyzwyczajać się do korzystania z poszczególnych jego możliwości i ostatecznie wybrać to, co najbardziej mu odpowiada i jest dostosowane do jego potrzeb. Testy pozwolą też na zebranie wspólnie z pasażerami wszelkich błędów i uwag w celu udoskonalenia aplikacji i działania całego systemu.

 

4. Czy można już skorzystać z czytników i falomatów w pojazdach?

Na obecnym etapie testowania pasażerowie mogą korzystać z czytników i falomatów zamontowanych we wszystkich pojazdach (autobusach i trolejbusach) w ramach połączeń organizowanych przez ZKM w Gdyni. Urządzenia te służą do rejestracji wejścia, co jest jednoznaczne z automatycznym zakupem biletu jednorazowego.

Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz Systemu FALA.

 

FALOMATY, czyli urządzenia z ekranem dotykowym znajdują się w przestrzeni

dla wózków – w połowie długości pojazdu i umożliwią przede wszystkim:

  • Rejestrację wejścia/automatycznego zakupu biletu - poprzez zbliżenie Karty FALA lub karty płatniczej, co jest jednoznaczne z zakupem biletu jednoprzejazdowego za 4,80 zł (w przypadku kiedy pasażer posiada przypisane do konta ulgi, zostaną one uwzględnione).

Automatycznego zakupu biletu można również dokonać skanując kod QR z aplikacji (dostępny w lewym górnym rogu, po kliknięciu w zdjęcie). Ten kod QR jest również jednym z identyfikatorów w Systemie FALA, tak jak Karta FALA, czy karta płatnicza przypisana do konta FALA. Skaner kodów QR dostępny jest od spodu CZYTNIKÓW i FALOMATÓW, po prawej stronie.

  • Zakup dowolnie wybranego biletu z wykorzystaniem ekranu dotykowego:

 — posiadacze konta FALA -> kupią bilet Kartą FALA płacąc środkami z ePortmonetki, poprzez przycisk „Kup bilet z kontem FALA”, jeśli chcą za bilet zapłacić kartą płatniczą muszą skorzystać z przycisku „Kup bilet kartą płatniczą”

— osoby nieposiadające konta FALA -> kupią bilet płacąc kartą

płatniczą, poprzez przycisk „Kup bilet kartą płatniczą”

  • Sprawdzenie środków dostępnych w ePortmonetce lub posiadanych biletów (poprzez przycisk „Twoje Konto FALA”)

W każdym przypadku pasażerowie kupią bilet elektroniczny, który nie drukuje się w falomacie oraz nie generuje się potwierdzenie zakupu. Oznacza to, że bilet jest przypisany do posiadanego konta FALA lub do karty płatniczej, którą dokonano zakupu. Informacja o dokonanych transakcjach zapisana zostanie w historii płatności klienta (w portalu systemfala.pl oraz w aplikacji „System FALA”).

CZYTNIKI znajdują się przy drzwiach pojazdu i umożliwią rejestrację wejścia/automatyczny zakup biletu poprzez zbliżenie Karty FALA lub karty płatniczej lub zeskanowanie kodu QR z aplikacji (dostępnego w lewym górnym rogu, po kliknięciu w zdjęcie pasażera). Jest to jednoznaczne z zakupem biletu jednorazowego za 4,80 zł (jeśli pasażer posiada ulgi przypisane do Konta FALA, zostaną one uwzględnione).

 

5. Jak pasażerowie, którzy mają wyłączone płatności zbliżeniowe mogą kupić bilet?

Płatność zbliżeniowa to jedyna metoda płatności w falomatach i czytnikach dla osób nieposiadających konta FALA. Natomiast pasażerowie z kontem FALA, mogą wnieść opłatę za bilet korzystając ze środków dostępnych w ich indywidualnej ePortmonetce, którą należy najpierw doładować (przez portal systemfala.pl lub aplikację). Alternatywą dla takich osób jest zakup biletu poprzez aplikację mobilną „System FALA”, portal systemfala.pl (bilety okresowe imienne) oraz w stacjonarnych Punktach Obsługi Klienta.

 

6. Kto i w jaki sposób może korzystać z falomatów i czytników?

Z czytników i falomatów zamontowanych w pojazdach mogą korzystać zarówno osoby posiadające konto FALA, jak i te, które takich kont nie mają.

OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA rozpoczyna podróż na dwa sposoby:

  1. Zbliżając do czytnika / falomatu Kartę FALA lub kartę płatniczą przypisaną do Systemu FALA jako identyfikator lub skanując kod QR z aplikacji mobilnej na falomacie lub czytniku, dokonując tym samym rejestracji wejścia tzw. check-in. Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu jednoprzejazdowego w kwocie 4,80 zł (w przypadku kiedy pasażer posiada ulgi przypisane do konta, zostaną one uwzględnione).
  1. Wybierając dowolny bilet na ekranie dotykowym falomatu (urządzenia zlokalizowanego w połowie pojazdu), korzystając z przycisku „Kup bilet z kontem FALA”.

OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA rozpoczyna podróż:

Zbliżając do czytnika / falomatu, kartę płatniczą dokonując tym samym rejestracji wejścia tzw. check-in. Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu jednoprzejazdowego w kwocie 4,80 zł. Jeśli podróżujący (bez konta FALA) chce, aby zostały naliczone przysługujące mu ulgi, powinien skorzystać z falomatu i wybrać odpowiednie bilety ulgowe (poprzez przycisk „Kup bilet kartą płatniczą”).

  • Infolinia Systemu FALA +48 585 733 585 (czynna całodobowo)
  • e-mail: info@systemfala.pl • www.systemfala.pl


7. Dlaczego warto założyć konto w Systemie FALA?

 Konto w Systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, którą można wykorzystać do podróżowania na liniach obsługiwanych przez ZKM w Gdyni, w tym na liniach podmiejskich. Posiadacze aplikacji mobilnej, Karty FALA lub płatniczej, podpiętej jako identyfikator w Systemie FALA będą mieć wszystkie bilety dostępne w jednym miejscu.

Korzystając z Systemu FALA podróżni będą mogli kupić bilet w aplikacji mobilnej czy portalu systemfala.pl, a także w urządzeniach znajdujących się w pojazdach. W przyszłości System FALA ułatwi zakup biletów kolejowych w urządzeniach zlokalizowanych na stacjach i peronach na terenie całego województwa pomorskiego.

 

8. Czy pasażer korzystający z bezpłatnych przejazdów w gdyńskiej komunikacji miejskiej powinien założyć konto FALA i zamówić Kartę FALA?

Nie ma takiego obowiązku. W momencie kontroli wystarczy okazać dokument, który potwierdzi uprawnienie do przejazdów bezpłatnych lub z ulgą 100%. Karta FALA przyda się jednak w podróżowaniu po województwie pomorskim.

 

9. Gdzie zamówić Kartę FALA i czy jest ona bezpłatna?

Pierwsza Karta FALA jest bezpłatna. Po upływie pięciu lat Karta FALA może zostać wymieniona na nową (bezkosztowo). Zamówić ją można poprzez portal na stronie systemfala.pl Karta w zależności od decyzji pasażera może zostać dostarczona na wskazany adres lub do wybranego POK-u.

 

10. Jakie bilety dostępne są w aplikacji mobilnej, portalu pasażera oraz w falomatach i czytnikch (dla osób podróżujących w sieci komunikacyjnej organizowanej przez ZKM w Gdyni)?

W ramach Systemu FALA poprzez aplikację mobilną i falomaty można nabyć

następujące bilety emitowane przez ZKM w Gdyni:

  • jednoprzejazdowe
  • czasowe 75-minutowe
  • czasowe 24-godzinne
  • okresowe imienne (miesięczne i semestralne).

 

W czytniku po przyłożeniu Karty FALA lub karty płatniczej automatycznie

kupiony zostanie bilet jednorazowy za 4,80 zł (jeżeli pasażer posiada konto

FALA z przypisaną ulgą, za bilet zapłaci 2,40 zł).

 

W portalu systemfala.pl dostępne są:

  • bilety okresowe imienne (miesięczne i semestralne).

 

11. Czy i gdzie pasażer posiadający bilet miesięczny może kupić dodatkowy bilet jednorazowy dla współpasażera?

TAK. W aplikacji mobilnej oraz w falomacie.

 

12.Jak wygląda kontrola biletów w Systemie FALA?

Kontrolerzy są wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Podczas kontroli urządzenie wskaże, które bilety zostały zakupione i przypisane do danego konta po uprzednim zbliżeniu do niego identyfikatora Systemu FALA, np. Karty FALA, karty płatniczej lub odczytania z aplikacji mobilnej QR kodu (dostępnego w lewym górnym rogu po kliknięciu w zdjęcie pasażera).

W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta FALA, odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas

odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego czy pasażer ma

ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

 

13.Gdzie szukać informacji o Systemie FALA?

Informacje o Systemie FALA znajdują się w portalu pasażera systemfala.pl w zakładce POMOC oraz AKTUALNOŚCI.

Bieżące informacje oraz animacje instruktażowe zamieszczane są również na profilu społecznościowym Facebook System FALA oraz na kanale YouTube.

Reklamację oraz inne problemy dotyczące funkcjonowania systemu można zgłosić kontaktując się z pomocą techniczną:

  • Infolinia Systemu FALA +48 585 733 585

(czynna całodobowo)

  • poczta e-mail: info@systemfala.pl

21.02.2024 20:39

Gdyńskie autobusy dołączają do FALI

22 lutego w ramach Systemu FALA zostaną włączone urządzenia w 270 autobusach ZKM Gdynia. Tym samym, projekt obejmie już wszystkie kursujące w Trójmieście autobusy, trolejbusy i tramwaje komunikacji miejskiej. Kolejnym etapem testowego upubliczniania systemu będzie dołączenie do niego pociągów SKM i Polregio (w tym linie PKM). Został on zaplanowany na wiosnę tego roku.

System FALA został testowo wdrożony już we w siedmiu miastach w Pomorskiem uczestniczących w projekcie. To Gdańsk, Gdynia, Chojnice, Puck, Władysławowo, Słupsk i Lębork, a także pośrednio objął liczne gminy ościenne, które są obsługiwane przez danego organizatora transportu. Po dołączeniu do systemu gdyńskich autobusów urządzenia systemu obsłużą pasażerów już we wszystkich pojazdach w sieci ZKM w Gdyni i ZTM w Gdańsku.

- Mamy już w Trójmieście ok. 800 pojazdów w systemie. Do dyspozycji mieszkańców i turystów są nasze czytniki kart oraz falomaty, które w prosty sposób umożliwiają nabycie elektronicznych biletów jednorazowych czy czasowych – komentuje Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie projektu. – Oczywiście, na etapie testowym zdarzają się problemy czy niesprawność urządzeń, które ekipy wykonawcy, Asseco Data Systems oraz nasi specjaliści konsekwentnie usuwają. Będziemy wdzięczni za zgłaszanie usterek. Niemniej, generalnie od teraz w każdym pojeździe komunikacji miejskiej w Trójmieście pasażer powinien mieć możliwość zakupu elektronicznego biletu z wykorzystaniem swojej karty płatniczej lub Karty FALA – dodaje.

WIOSNĄ TESTY PUBLICZNE NA KOLEI

Kolejnym kamieniem milowym w projekcie będzie kilkuetapowy proces testowego upublicznienia Systemu FALA w ramach połączeń kolejowych Polregio i PKP SKM Trójmiasto na terenie całego województwa (ponad 200 stacji i przystanków). Aktualnie trwają testy wewnętrzne i konsultacje eksperckie z przewoźnikami.

System FALA to narzędzie znacząco ułatwiające korzystanie z komunikacji publicznej. Tym co, wyróżnia FALĘ od rozwiązań komercyjnych, jest obszar działania – system obejmie całe województwo pomorskie, z możliwością włączania kolejnych gmin, oraz fakt, że łączy w sobie wiele elementów i funkcjonalności rozproszonych dziś w różnych miejscach. System w docelowej wersji działać będzie według zasady „wsiadaj i jedź” – nie wymaga od pasażera znajomości cen biletów i zawiłości ponad 100 taryf obowiązujących w województwie. Wystarczy zaznaczyć swoją obecność w pojeździe poprzez proste kliknięcie w aplikacji „System FALA” lub przyłożenie karty do czytnika.

Każda osoba zarejestrowana w Systemie FALA będzie mogła zarządzać swoim kontem np. przypisywać własne uprawnienia do ulg, czy podpiąć do swojego konta kartę płatniczą. Umożliwi to automatyczne naliczenie ulgi i płacenie za przejazdy. Jeśli ktoś nie chce przypinać karty może zasilić swoją e-portmonetkę – także dostępną przez aplikację i portal pasażera. Co ważne – konto FALA warto mieć, ale nie jest to obligatoryjne, by korzystać z udogodnień systemu.

 

Zobacz film: Jak korzystać z falomatów i czytników w komunikacji miejskiej?

Zobacz film: Jak przypisać ulgi do swojego konta w Systemie FALA?

 

Więcej informacji:

www.systemfala.pl  /  www.facebook.com/SystemFALA  /  www.youtube.com/@SystemFALA

21.02.2024 17:40

Aktualizacja zasad korzystania z Systemu FALA w Sopocie

1. Co aktualnie w ramach Systemu FALA działa testowo na terenie Sopotu?

Od 22 lutego zapraszamy pasażerów podróżujących po Sopocie, korzystających z usług Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku do testowania Systemu FALA na falomatach i czytnikach FALA, zamontowanych w trolejbusach i autobusach wjeżdżających na teren Sopotu.

Pierwszy etap testów obejmował korzystanie z aplikacji mobilnej „System FALA”, portalu pasażera systemfala.pl i planera podróży na planer.systemfala.pl. Udostępniliśmy również możliwość zamawiania Karty FALA w portalu pasażera i wykorzystanie jej jako identyfikatora w systemie –podczas kontroli biletów. Następnie pasażerowie mogli korzystać z czytników i falomatów zamontowanych w trolejbusach.

Obecnie wchodzimy w kolejny etap testów, oddając w ręce użytkowników czytniki i falomaty, zamontowane we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej na terenie Sopotu.

Od dziś pasażer, poza aplikacją mobilną „System FALA” i portalem systemfala. pl, może we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej kupić dowolny bilet (bilety) normalny lub ulgowy na ekranie dotykowym falomatu lub dokonać automatycznego zakupu biletów poprzez zbliżenie do czytnika lub falomatu jednego z identyfikatorów Systemu FALA (Karty FALA, karty płatniczej, lub QR kod).

Jeśli pasażer posiada konto w Systemie FALA z przypisaną do niego ulgą, po przyłożeniu karty do czytnika kupi automatycznie bilet jednoprzejazdowy

2. Na czym polega etapowe testowanie? Czy System FALA został zintegrowany z Sopocką Kartą Mieszkańca?

Testowanie Systemu FALA polega na wprowadzeniu metodą małych kroków poszczególnych funkcjonalności. Zależy nam na zebraniu doświadczeń od pasażerów.

W trakcie testowania Systemu FALA pasażerowie nie stracą możliwości korzystania z obecnych sposobów kupowania biletów i dostępnych punktów sprzedaży biletów.

UWAGA!

Sopocka Karta Mieszkańca nie jest zintegrowana z Systemem FALA. za 2,40 zł, a jeśli nie posiada ulg, za bilet zapłaci 4,80 zł. O tym jak korzystać z falomatu lub czytnika wyjaśniamy w kolejnych pytaniach i odpowiedziach.

Usługi Systemu FALA świadczone są w oparciu o Regulamin Systemu FALA dostępny na systemfala.pl

3. Jak dziś można korzystać z aplikacji mobilnej?

Po ściągnięciu aplikacji „System FALA” na swój smartfon, należy założyć konto niespersonalizowane (anonimowe) lub spersonalizowane (imienne), a następnie zalogować się na adres mailowy podany podczas rejestracji i ustawić PIN do konta.

Aplikacja mobilna w tej fazie testów jest narzędziem do zakupu biletów, zapisania na koncie przysługujących nam ulg, a także do dodania karty płatniczej jako dodatkowego identyfikatora i osobno jako instrumentu płatniczego w Systemie FALA. W aplikacji można również zasilić ePortmonetkę, ustawić cykliczne i automatyczne jej doładowania, pobrać fakturę za zakupiony bilet, zwrócić bilet przed rozpoczęciem jego ważności. Na tym etapie udostępnione jest również tworzenie profili podróży (np. z dzieckiem, mężem/żoną itp.), do pełnego wykorzystania w podróży dynamicznej, która będzie kolejnym krokiem w testach.

Co jeszcze można zrobić w aplikacji już teraz?

  • kupić lub odnowić bilet okresowy imienny (także w trybie

automatycznego odnawiania)

  • kupić bilet jednoprzejazdowy lub czasowy
  • okazać bilet podczas kontroli biletowej
  • sprawdzić stan środków w ePortmonetce
  • sprawdzić historię transakcji na koncie użytkownika
  • udostępnić konto członkowi rodziny lub firmie
  • zastrzec Kartę FALA, zamknąć konto
  • złożyć reklamację
  • korzystać z kilku dostępnych metod płatności
  • zapoznać się z rozkładami jazdy
  • zobaczyć listę odjazdów z najbliższego przystanku.

W kolejnych krokach będą udostępniane nowe funkcjonalności, dzięki czemu każdy pasażer będzie mógł stopniowo przyzwyczajać się do korzystania z poszczególnych jego możliwości i ostatecznie wybrać to, co najbardziej mu odpowiada i jest dostosowane do jego potrzeb. Testy pozwolą też na zebranie wspólnie z pasażerami wszelkich błędów i uwag w celu udoskonalenia aplikacji i działania całego systemu.

4. Czy można już skorzystać z czytników i falomatów w pojazdach na terenie Sopotu?

Na obecnym etapie testowania pasażerowie mogą korzystać z czytnikówi i falomatów zamontowanych we wszystkich pojazdach, które wjeżdżają do Sopotu. Urządzenia dostępne w trolejbusach i autobusach kursujących na terenie Sopotu służą do rejestracji wejścia pasażera, co jest jednoznaczne z automatycznym zakupem biletu jednorazowego.

Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz Systemu FALA.

FALOMATY, czyli urządzenia z ekranem dotykowym znajdują się w przestrzeni dla wózków – w połowie długości pojazdu i umożliwią przede wszystkim:

  • Rejestrację wejścia/automatycznego zakupu biletu - poprzez zbliżenie Karty FALA lub karty płatniczej, co jest jednoznaczne z zakupem biletu jednoprzejazdowego za 4,80 zł (w przypadku kiedy pasażer posiada przypisane do konta FALA ulgi, zostaną one uwzględnione).

Automatycznego zakupu biletu można również dokonać skanując QR kod z aplikacji (dostępny w lewym górnym rogu, po kliknięciu w zdjęcie). Ten QR kod jest również jednym z identyfikatorów w Systemie FALA, tak jak Karta FALA, czy karta płatnicza przypisana do konta FALA.

Skaner kodów QR jest dostępny od spodu CZYTNIKÓW i FALOMATÓW, po prawej stronie.

  • Zakup dowolnie wybranego biletu z wykorzystaniem ekranu dotykowego falomatu:

- posiadacze konta FALA -> kupią bilet Kartą FALA płacąc środkami z ePortmonetki, poprzez przycisk „Kup bilet z kontem FALA”, jeśli chcą za bilet zapłacić kartą płatniczą muszą skorzystać z przycisku „Kup bilet kartą płatniczą”.

- osoby nieposiadające konta FALA -> kupią bilet płacąc kartą

płatniczą, poprzez przycisk „Kup bilet kartą płatniczą”.

  • Sprawdzenie środków dostępnych w ePortmonetce lub posiadanych biletów (poprzez przycisk „Twoje Konto FALA”)

W każdym przypadku pasażerowie kupią bilet elektroniczny, który nie drukuje się w falomacie, oraz nie generuje się papierowe potwierdzenie zakupu. Oznacza to, że bilet jest przypisany w pamięci systemu do posiadanego konta FALA lub do karty płatniczej, którą dokonano zakupu. Informacja o dokonanych transakcjach zapisana zostanie w historii płatności klienta (w portalu systemfala.pl oraz w aplikacji).

CZYTNIKI znajdują się przy każdych drzwiach pojazdu i umożliwią rejestrację wejścia/automatyczny zakup biletu poprzez zbliżenie Karty FALA lub karty płatniczej lub zeskanowanie kodu QR z aplikacji (dostępnego w lewym górnym rogu, po kliknięciu w zdjęcie pasażera). Jest to jednoznaczne z zakupem biletu jednorazowego za 4,80 zł (jeśli pasażer posiada ulgi przypisane do Konta FALA, zostaną one uwzględnione).

5. Jak pasażerowie, którzy mają wyłączone płatności zbliżeniowe mogą kupić bilet?

Płatność zbliżeniowa to jedyna metoda płatności w falomatach i czytnikach dla osób nieposiadających konta FALA. Natomiast pasażerowie z kontem FALA, mogą wnieść opłatę za bilet korzystając ze środków dostępnych w ich indywidualnej ePortmonetce, którą należy najpierw doładować (przez portal systemfala.pl lub aplikację) lub kartą płatniczą.

Alternatywą dla takich osób jest zakup biletu poprzez aplikację mobilną „System FALA”, portal systemfala.pl (bilety okresowe imienne) oraz w stacjonarnym Punkcie Obsługi Klienta Systemu FALA (Sopot, Plac Zdrojowy 2, II piętro).

6. Kto i w jaki sposób może korzystać z falomatów i czytników?

Z czytników i falomatów zamontowanych w pojazdach mogą korzystać zarówno osoby posiadające konto FALA, jak i te, które takich kont nie mają.

OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA rozpoczyna podróż na dwa sposoby:

  1. Zbliżając do czytnika / falomatu Kartę FALA lub kartę płatniczą przypisaną do Systemu FALA jako identyfikator lub skanując QR kod z aplikacji mobilnej na falomacie lub czytniku, dokonując tym samym rejestracji wejścia tzw. check-in. Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu jednoprzejazdowego w kwocie 4,80 zł (w przypadku kiedy pasażer posiada ulgi przypisane do konta, zostaną one uwzględnione).
  2. Wybierając dowolny bilet na ekranie dotykowym falomatu (urządzenia zlokalizowanego w połowie pojazdu), korzystając z przycisku „Kup bilet z kontem FALA”.

OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA rozpoczyna podróż: Zbliżając do czytnika / falomatu, kartę płatniczą dokonując tym samym rejestracji wejścia tzw. check-in. Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu jednoprzejazdowego w kwocie 4,80 zł. Jeśli podróżujący (bez konta FALA) chce, aby zostały naliczone przysługujące mu ulgi, powinien skorzystać z falomatu i wybrać odpowiednie bilety ulgowe (poprzez przycisk „Kup bilet kartą płatniczą”).

7. Czy pasażer korzystający z bezpłatnych przejazdów w ramach linii organizowanych przez ZKM w Gdyni oraz ZTM w Gdańsku na terenie Sopotu powinien założyć konto FALA i zamówić Kartę FALA?

Nie ma takiego obowiązku. W momencie kontroli wystarczy okazać dokument, który potwierdzi uprawnienie do przejazdów bezpłatnych lub z ulgą 100%. Karta FALA przyda się jednak w podróżowaniu po województwie pomorskim.

8. Dlaczego warto założyć konto w Systemie FALA?

Konto w Systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, którą można wykorzystać do podróżowania na liniach obsługiwanych przez ZKM w Gdyni i ZTM w Gdańsku, w tym na liniach podmiejskich. Posiadacze aplikacji mobilnej, Karty FALA lub płatniczej, podpiętej jako identyfikator w Systemie FALA będą mieć wszystkie bilety dostępne w jednym miejscu.

9. Gdzie zamówić Kartę FALA i czy jest ona bezpłatna?

Pierwsza Karta FALA jest bezpłatna. Po upływie pięciu lat Karta FALA może zostać wymieniona na nową (bezkosztowo). Zamówić ją można poprzez portal na stronie systemfala.pl. Karta będzie dostarczona do skrzynki pocztowej stacjonarnej pod wskazany adres lub do wybranego POK-u. Korzystając z Systemu FALA podróżni będą mogli kupić bilet w aplikacji mobilnej czy portalu systemfala.pl, a także w urządzeniach znajdujących się w pojazdach. W przyszłości System FALA ułatwi zakup biletów kolejowych w urządzeniach zlokalizowanych na stacjach i peronach na terenie całego województwa pomorskiego.

10. Jakie bilety na terenie Sopotu dostępne są w aplikacji mobilnej, portalu pasażera oraz w falomatach i czytnikach (dla osób podróżujących na liniach organizowanych przez ZKM w Gdyni i ZTM w Gdańsku)?

W ramach Systemu FALA poprzez aplikację mobilną i falomaty można nabyć następujące bilety emitowane przez ZKM w Gdyni i ZTM w Gdańsku:

  • jednoprzejazdowe
  • czasowe 75-minutowe
  • czasowe 24-godzinne
  • okresowe imienne (miesięczne i semestralne).

W czytniku po przyłożeniu Karty FALA lub karty płatniczej automatycznie kupiony zostanie bilet jednorazowy za 4,80 zł (jeżeli pasażer posiada konto FALA z przypisaną ulgą, za bilet zapłaci 2,40 zł).

W portalu systemfala.pl dostępne są:

  • bilety okresowe imienne (miesięczne i semestralne) emitowane przez ZKM w Gdyni i ZTM w Gdańsku.

11. Czy i gdzie pasażer posiadający bilet miesięczny może kupić dodatkowy bilet jednorazowy

dla współpasażera?

TAK. Poprzez aplikację mobilną oraz w falomacie.

12. Jak wygląda kontrola biletów w Systemie FALA?

Kontrolerzy są wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Podczas kontroli urządzenie wskaże, które bilety zostały zakupione i przypisane do danego konta po uprzednim zbliżeniu do niego identyfikatora Systemu FALA, np. bez Karty FALA, karty płatniczej lub odczytania z aplikacji mobilnej QR kodu (dostępnego w lewym górnym rogu po kliknięciu w zdjęcie pasażera). W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta FALA, odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

13. Gdzie szukać informacji o Systemie FALA?

Informacje o Systemie FALA znajdują się w portalu pasażera systemfala.pl w zakładce POMOC oraz AKTUALNOŚCI. Bieżące informacje oraz animacje instruktażowe zamieszczane są również na profilu społecznościowym Facebook System FALA oraz na kanale YouTube.

Reklamację oraz inne problemy dotyczące funkcjonowania systemu można zgłosić kontaktując się z pomocą techniczną:

  • Infolinia Systemu FALA +48 585 733 585

(czynna całodobowo)

  • poczta e-mail: info@systemfala.pl

 

14.02.2024 16:24

Od 15 lutego System FALA także w Gdańskich autobusach

Pasażerowie korzystający z autobusów w Gdańsku będą mogli kupić w nich bilet elektroniczny za pomocą urządzeń: falomatów i czytników kart. To kolejny etap publicznego testowania Systemu FALA, który od 15 lutego obejmie już wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku. Dotąd były to wyłącznie tramwaje. W bliskiej perspektywie dołączone zostaną do FALI też gdyńskie autobusy. Obecnie urządzenia działają w tym mieście w trolejbusach.

Falomaty i czytniki to urządzenia w pojazdach, w których można kupić bilet za pomocą karty płatniczej lub Karty FALA. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla osób posiadających konto w Systemie FALA, jak i dla tych, którzy takowego nie posiadają.

- Zachęcamy pasażerów do korzystania z tej formy zakupu biletów – mówi Radomir Matczak, prezes spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie Systemu Fala w województwie pomorskim. -  Udział w testach w warunkach rzeczywistych bardzo pomoże nam w eliminowaniu błędów, w ustabilizowaniu i dopasowywaniu systemu do potrzeb trójmiejskich użytkowników komunikacji miejskiej. Dziękujemy wszystkim osobom, które zechciały już skorzystać z FALI i przekazują nam swoje uwagi. Zachęcamy także do zakładania kont w naszym systemie, zwłaszcza osoby, które korzystają z ulg za przejazdy.

Gdzie i jak kupić bilet w autobusie?

Pasażerowie będą mogli korzystać z dwóch typów urządzeń: 

  • Czytnik kart -  tu zapłacimy za swój bilet używając Karty FALA lub karty płatniczej. Urządzenie to przeznaczone jest do podróży indywidualnej, nie kupimy w nim większej liczby biletów czy też biletu miesięcznego. Za pomocą karty płatniczej kupimy tu bilet pełnopłatny, jednoprzejazdowy. Czytniki są mniejsze niż falomaty i umieszczone przy drzwiach pojazdu;
  • Falomaty -  to w zasadzie biletomaty w pojazdach. Oprócz tych czynności, które można wykonać tak samo jak w czytniku kart, pasażer może też opłacić więcej biletów (np. gdy podróżujemy z dziećmi czy znajomymi i chcemy im zafundować przejazd). W falomacie za pomocą karty płatniczej zapłacimy też za bilety z ulgami. Trzeba postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie dotykowym. Falomaty są większe od czytników i znajdują się w środkowej części pojazdu.

Tyle czytników, ile drzwi do pojazdu. Plus falomat 

W każdym pojeździe znajduje się tyle czytników kart, ile w danym pojeździe znajduje się drzwi wejściowych. Falomat będzie jeden, umieszczony w środkowej części pojazdu, aby nie blokować wejścia przy kupowaniu większej liczby biletów lub biletów ulgowych. Oznacza to, że np. w 3-drzwiowym pojeździe pasażer ma w sumie do dyspozycji 4 urządzenia.

Jak kupić bilet?

Jeśli jedziemy sami i kupujemy bilet pełnopłatny – wystarczy przyłożyć do czytnika Kartę FALA lub kartę płatniczą. To wszystko. Jeśli chcemy kupić bilety dla większej liczby osób (lub bilety ulgowe) – skorzystajmy z falomatu, gdzie wybierzemy na ekranie preferowane opcje i zatwierdzimy operację przyłożeniem karty do urządzenia. Bilety ulgowe można także kupić w czytniku, ale musimy do tego użyć Karty FALA, a ulgi zdefiniować wcześniej na swoim koncie pasażera w portalu systemfala.pl.

 

Zawsze też możemy skorzystać z aplikacji „System FALA”. Gdy zakupimy w niej bilet nie musimy już nic dodatkowego robić w pojeździe z wykorzystaniem falomatu czy czytnika.

Bez klikania „na wyjściu”

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pasażerowie kupujący bilety w falomacie lub czytniku FALA nie muszą „kliknąć” wyjścia z pojazdu – a jedynie wejście (tzw. check-in), które jest równoznaczne z zakupem jednego biletu. Posiadacze biletów okresowych nie muszą przykładać karty do urządzenia ani przy wejściu ani przy wyjściu z pojazdu. 

Zobacz film: Jak korzystać z falomatów i czytników w komunikacji miejskiej?

Zobacz film: Jak przypisać ulgi do swojego konta w Systemie FALA?

Pasażerowie testują nowe możliwości

Falomaty i czytniki od 26 stycznia testowo działają już w trójmiejskich tramwajach i trolejbusach. Celem spółki InnoBaltica oraz wykonawcy Asseco Data Systems jest włączenie w marcu do testowania publicznego urządzeń FALI we wszystkich ok. 800 pojazdach komunikacji miejskiej Trójmiasta. Dla mieszkańców przygotowane są dodatkowe materiały informacyjne na www.systemfala.pl oraz filmy instruktażowe na profilu Youtube. Ponadto wydłużona do trybu całodobowego została Infolinia / Pomoc techniczna Systemu FALA. Informacje o terminie i zasadach włączenia gdyńskich autobusów do systemu będą zakomunikowane w najbliższym czasie. 

Więcej informacji:

www.systemfala.pl  /  www.facebook.com/SystemFALA  /  www.youtube.com/@SystemFALA

26.01.2024 10:27

Aktualizacja zasad korzystania z Systemu FALA w Gdańsku

Od 15 lutego pasażerowie ZTM w Gdańsku będą mogli podróżować z Kartą FALA lub kartą płatniczą, korzystając z urządzeń w pojazdach. Zapraszamy do zapoznania się z najczęściej zadawanymi pytaniami w tym zakresie.  

Kluczowe pytania i odpowiedzi 

1. Co w ramach Systemu FALA działa testowo w sieci komunikacyjnej organizowanej przez ZTM w Gdańsku?

Zapraszamy pasażerów korzystających z usług Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku do testowania Systemu FALA. Pierwszy etap testów obejmował korzystanie z aplikacji mobilnej „System FALA”, portalu pasażera systemfala.pl i planera podróży na planer.systemfala.pl. Udostępniona została również możliwość zamawiania Karty FALA w portalu pasażera oraz w Punkcie Obsługi Klienta i wykorzystanie jej jako identyfikatora w systemie – podczas kontroli biletów. Następnie udostępniliśmy pasażerom czytniki i falomaty w tramwajach.
Obecnie wchodzimy w kolejny etap testów, oddając w ręce użytkowników czytniki i falomaty, zamontowane we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku (włącznie z liniami podmiejskimi).
Od dzisiaj pasażer poza aplikacją mobilną „System FALA” i portalem pasażera może kupić dowolny bilet normalny lub ulgowy na ekranie dotykowym falomatu lub dokonać automatycznego zakupu biletu poprzez zbliżenie do czytnika lub falomatu jednego z identyfikatorów Systemu FALA (Karty FALA, karty płatniczej, lub QR kod).
Jeśli pasażer posiada konto w Systemie FALA z przypisaną do niego ulgą, po przyłożeniu Karty FALA lub karty płatniczej do czytnika lub falomatu, kupi automatycznie bilet jednoprzejazdowy za 2,40 zł, a jeśli nie posiada ulg, za bilet zapłaci 4,80 zł.
O tym jak korzystać z falomatu lub czytnika wyjaśniamy w kolejnych pytaniach i odpowiedziach. Usługi Systemu FALA świadczone są w oparciu o regulamin Systemu FALA dostępny na systemfala.pl.
Z FALI można korzystać także w ramach wszystkich linii podmiejskich w sieci komunikacji organizowanej przez ZTM w Gdańsku (nie tylko na terenie Miasta Gdańska).

2. Na czym polega etapowe testowanie?

Co jest dostępne w aplikacji mobilnej „System FALA”? Czy System FALA został zintegrowany z Gdańską Kartą Mieszkańca?

Testowanie Systemu FALA polega na wprowadzeniu metodą małych kroków poszczególnych funkcjonalności. Zależy nam na zebraniu doświadczeń od pasażerów. W trakcie testowania FALI pasażerowie nie stracą możliwości korzystania z obecnego sposobu kupowania biletów i dostępnych miejsc sprzedaży biletów.

Obecnie pasażer po pobraniu aplikacji mobilnej „System FALA” ze sklepu Google Play i AppStore może kupić bilety z wykorzystaniem dostępnych metod płatności, przejrzeć tablice rozkładów jazdy, zobaczyć listę odjazdów z najbliższego przystanku, udostępnić i połączyć konta z bliskimi.

Pasażerowie posiadający konta w Gdańskiej Karcie Mieszkańca, mogą już dziś dołączyć do Systemu FALA.

Aby to zrobić należy mieć ważny pakiet mieszkańca na dany rok kalendarzowy. Po zalogowaniu do konta w Gdańskiej Karcie Mieszkańca należy dodać pakiet o nazwie „Połącz konto z Systemem FALA” i postępować zgodnie z wytycznymi.

3. Jak dziś można korzystać z aplikacji mobilnej?

Po ściągnięciu aplikacji „System FALA” na swój smartfon, należy założyć konto niespersonalizowane (anonimowe) lub spersonalizowane (imienne), a następnie zalogować się na adres mailowy podany podczas rejestracji i ustawić PIN do konta.

Aplikacja mobilna w pierwszej fazie testów jest narzędziem do zakupu biletów, zapisania na koncie przysługujących nam ulg, a także do dodania karty płatniczej jako dodatkowego identyfikatora i osobno jako instrumentu płatniczego w Systemie FALA. W aplikacji można również zasilić ePortmonetkę, ustawić cykliczne i automatyczne jej doładowania, pobrać fakturę za zakupiony bilet, zwrócić bilet przed rozpoczęciem jego ważności. Na tym etapie udostępnione jest również tworzenie profili podróży (np. z dzieckiem, mężem/żoną itp.), do pełnego wykorzystania w podróży dynamicznej, która będzie kolejnym krokiem w testach.

Co jeszcze można zrobić w aplikacji już teraz?

  • kupić lub odnowić bilet okresowy imienny (także w trybie automatycznego odnawiania)
  • kupić bilet jednoprzejazdowy lub czasowy
  • okazać bilet podczas kontroli biletowej
  • sprawdzić stan środków na ePortmonetce
  • sprawdzić historię transakcji na koncie użytkownika
  • udostępnić konto członkowi rodziny lub firmie
  • zastrzec Kartę FALA, zamknąć konto


4. Czy można już skorzystać z czytników i falomatów w pojazdach?

Na obecnym etapie testowania pasażerowie mogą korzystać z czytnikówi falomatów zamontowanych w tramwajach. Urządzenia te służą do rejestracji wejścia, co jest jednoznaczne z automatycznym zakupem biletu jednorazowego.

Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz Systemu FALA.

FALOMATY, czyli urządzenia z ekranem dotykowym znajdują się zazwyczaj w przestrzeni dla wózków – w połowie długości pojazdu i umożliwią przede wszystkim:

- Rejestrację wejścia/automatycznego zakupu biletu - poprzez zbliżenie Karty FALA lub karty płatniczej, co jest jednoznaczne z zakupem biletu jednoprzejazdowego za 4,80 zł (w przypadku kiedy pasażer posiada przypisane do konta ulgi, zostaną one uwzględnione).

Automatycznego zakupu biletu można również dokonać skanując QR kod z aplikacji (dostępny w lewym górnym rogu, po kliknięciu w zdjęcie). Ten QR kod jest również jednym z identyfikatorów w Systemie FALA, tak jak Karta FALA, czy karta płatnicza przypisana do konta FALA.

Skaner kodów QR jest dostępny od spodu CZYTNIKÓW i FALOMATÓW, po prawej stronie.

- Zakup dowolnie wybranego biletu z wykorzystaniem ekranu dotykowego:

  • posiadacze konta FALA -> kupią bilet Kartą FALA płacąc środkami z

ePortmonetki, poprzez przycisk „Kup bilet z kontem FALA”, jeśli chcą za

bilet zapłacić kartą płatniczą muszą skorzystać z przycisku „Kup bilet kartą

płatniczą”.

  • osoby nieposiadające konta FALA -> kupią bilet płacąc kartą płatniczą,

poprzez przycisk „Kup bilet kartą płatniczą”.

- Sprawdzenie środków dostępnych w ePortmonetce lub posiadanych biletów (poprzez przycisk „Twoje Konto FALA”)

W każdym przypadku pasażerowie kupują bilet elektroniczny, który się nie drukuje w falomacie oraz nie generuje się potwierdzenie zakupu. Oznacza to, że bilet jest przypisany do posiadanego konta FALA lub do karty płatniczej, którą dokonano zakupu. Informacja o dokonanych transakcjach zapisana zostanie w historii płatności klienta (w portalu systemfala.pl oraz w aplikacji).

CZYTNIKI znajdują się zazwyczaj przy każdych drzwiach pojazdu i umożliwią rejestrację wejścia/automatyczny zakup biletu poprzez zbliżenie Karty FALA lub karty płatniczej lub zeskanowanie kodu QR z aplikacji (dostępnego w lewym górnym rogu, po kliknięciu w zdjęcie pasażera). Jest to jednoznaczne z zakupem biletu jednorazowego za 4,80 zł (jeśli pasażer posiada ulgi przypisane do Konta FALA, zostaną one uwzględnione).


5. Jak pasażerowie, którzy mają wyłączone płatności zbliżeniowe mogą kupić bilet?

Płatność zbliżeniowa to jedyna metoda płatności w falomatach i czytnikach dla osób nieposiadających konta FALA. Natomiast pasażerowie z kontem FALA, mogą wnieść opłatę za bilet korzystając ze środków dostępnych w ich indywidualnej ePortmonetce, którą należy najpierw doładować (przez portal systemfala.pl lub aplikację) lub kartą płatniczą. Alternatywą dla takich osób jest zakup biletu poprzez aplikację mobilną „System FALA”, portal systemfala.pl (bilety okresowe imienne) oraz w stacjonarnych Punktach Obsługi Klienta.

6. Kto może korzystać z falomatów i czytników?

Z urządzeń FALA mogą korzystać zarówno osoby posiadające konto FALA, jak i te, które nie mają kont w systemie.

  1. OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA korzysta z urządzeń skanując QR kod z aplikacji (dostępny w lewym górnym rogu po kliknięciu w zdjęcie pasażera), zbliżając do falomatu lub czytnika kartę płatniczą lub Kartę FALA w momencie rozpoczęcia podróży lub po wyborze biletu (biletów) na ekranie dotykowym falomatu.
  2. OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA korzysta z urządzeń zbliżając kartę płatniczą do czytnika lub falomatu na wejściu do pojazdu w momencie rozpoczęcia podróży lub a jeśli chce, aby zostały naliczone przysługujące jej ulgi, korzysta z falomatu i wybiera na ekranie dotykowym odpowiednie bilety ulgowe.


7. W jaki sposób osoby posiadające konto FALA mogą korzystać z falomatów i czytników? Jaka jest różnica względem osób bez konta FALA?

OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA rozpoczyna podróż na dwa sposoby:

  1. Zbliżając do czytnika / falomatu Kartę FALA lub kartę płatniczą przypisaną do Systemu FALA jako identyfikator lub skanując QR kod z aplikacji mobilnej na falomacie lub czytniku, dokonując tym samym rejestracji wejścia tzw. check-in. Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu jednoprzejazdowego w kwocie 4,80 zł (w przypadku kiedy pasażer posiada ulgi przypisane do konta, zostaną one uwzględnione).
  2. Wybierając dowolny bilet na ekranie dotykowym falomatu (urządzenia zlokalizowanego w połowie pojzdu), korzystając z przycisku „Kup bilet z kontem FALA”.

OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA rozpoczyna podróż:

Zbliżając do czytnika / falomatu, kartę płatniczą dokonując tym samym rejestracji wejścia tzw. check-in. Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu jednoprzejazdowego w kwocie 4,80 zł. Jeśli podróżujący (bez konta FALA) chce, aby zostały naliczone przysługujące mu ulgi, powinien skorzystać z falomatu i wybrać odpowiednie bilety ulgowe (poprzez przycisk „Kup bilet kartą płatniczą”).

8. Czy pasażer korzystający z bezpłatnych przejazdów w ramach linii organizowanych przez ZTM w Gdańsku powinien założyć konto FALA i zamówić Kartę FALA?


Nie ma takiego obowiązku
. W momencie kontroli wystarczy okazać dokument, który potwierdzi uprawnienie do przejazdów bezpłatnych lub z ulgą 100%. Karta FALA przyda się jednak w podróżowaniu po województwie pomorskim

9. Dlaczego warto założyć konto w Systemie FALA?

Konto w Systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, którą można wykorzystać do podróżowania na liniach obsługiwanych przez ZTM w Gdańsku, w tym na liniach podmiejskich. Posiadacze aplikacji mobilnej, Karty FALA lub płatniczej, podpiętej jako identyfikator w Systemie FALA będą mieć wszystkie bilety dostępne w jednym miejscu.

Korzystając z Systemu FALA podróżni będą mogli kupić bilet w aplikacji mobilnej czy portalu systemfala.pl, a także w urządzeniach znajdujących się w pojazdach. W przyszłości System FALA ułatwi zakup biletów kolejowych w urządzeniach zlokalizowanych na stacjach i peronach na terenie całego województwa pomorskiego.

10. Gdzie zamówić Kartę FALA i czy jest ona bezpłatna?

Pierwsza Karta FALA jest bezpłatna. Po upływie pięciu lat Karta FALA może zostać wymieniona na nową (bezkosztowo). Zamówić ją można poprzez portal na stronie systemfala.pl. Karta będzie dostarczona do skrzynki pocztowej stacjonarnej pod wskazany adres.

11. Jakie bilety dostępne są w aplikacji mobilnej, portalu pasażera oraz w falomatach (dla osób podróżujących na liniach organizowanych przez ZTM w Gdańsku)?

W ramach Systemu FALA poprzez aplikację mobilną i falomaty można nabyć następujące bilety emitowane przez ZTM w Gdańsku:

  • jednoprzejazdowe
  • czasowe 75-minutowe
  • czasowe 24-godzinne
  • okresowe imienne (miesięczne i semestralne).

W portalu systemfala.pl dostępne są:

  • bilety okresowe imienne (miesięczne i semestralne).

12. Czy i gdzie pasażer posiadający bilet miesięczny może kupić dodatkowy bilet jednorazowy dla współpasażera?

TAK. Poprzez aplikację mobilną oraz w falomacie.

13. Jak wygląda kontrola biletów w Systemie FALA?

Kontrolerzy są wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Podczas kontroli urządzenie wskaże, które bilety zostały zakupione i przypisane do danego konta po uprzednim zbliżeniu do niego identyfikatora Systemu FALA, np. bez Karty FALA, karty płatniczej lub odczytania z aplikacji mobilnej QR kodu (dostępnego w lewym górnym rogu po kliknięciu w zdjęcie pasażera).

W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta FALA, odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

14. Gdzie szukać informacji o Systemie FALA?

Informacje o Systemie FALA znajdują się w portalu pasażera systemfala.pl w zakładce POMOC oraz AKTUALNOŚCI. Bieżące informacje oraz animacje instruktażowe zamieszczane są również na profilu społecznościowym Facebook System FALA oraz na kanale YouTube.

Reklamację oraz inne problemy dotyczące funkcjonowania systemu można zgłosić kontaktując się z pomocą techniczną:

  • Infolinia Systemu FALA +48 585 733 585

(czynna całodobowo)

  • poczta e-mail: info@systemfala.pl