Polityka prywatności

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Pliki cookies pozwalają na pełne korzystanie z możliwości strony oraz umożliwiają zbieranie danych statystycznych, które pomagają nam w optymalizacji serwisu oraz dostosowaniu treści do Twoich potrzeb. Zaakceptuj pliki cookie żebyś mógł w pełni skorzystać z serwisu. Przeczytaj Politykę prywatności, aby dowiedzieć się więcej.

Niezbędne dla działania systemu
Niezbędne
Umożliwia przechowywanie związane z bezpieczeństwem, takim jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i inna ochrona użytkownika.
Funkcjonalne
Umożliwia podstawowe funkcje zapewniające prawidłowe działanie strony, takie jak zapamiętywanie ustawień wybranych przez Użytkownika. Dzięki temu nie ma potrzeby ponownej konfiguracji preferencji, np. języka, wyglądu strony czy innych ustawień związanych z wyświetlaniem treści oraz informacji o obejrzanych, pominiętych lub wypełnionych ankietach. Funkcje te są niezbędne do zapewnienia spójnego i wygodnego korzystania z serwisu.
Opcjonalne
Analityczne
Pliki cookie zbierają anonimowe, zagregowane dane i są używane wyłącznie do celów statystycznych. Umożliwiają identyfikację najpopularniejszych stron i treści, co pozwala nam ulepszać witrynę dla odwiedzających. Można zdecydować, czy mają być wykorzystywane. Zablokowanie ich może negatywnie wpłynąć na zdolność do ulepszania produktów i usług.

System FALA wszedł w fazę rozruchu

Post image

Spółka InnoBaltica udostępniła portal pasażera – jedno z narzędzi systemu FALA, który znacząco ułatwi podróżowanie komunikacją publiczną w Pomorskiem. Portal obecnie zapewnia użytkownikom skonfigurowanie konta i zamówienie karty FALA. Docelowo będzie w nim też uruchomiony planer podróży oraz panel zakupu biletów. W pierwszej kolejności do zakładania kont są zaproszeni mieszkańcy Lęborka, Pucka, Władysławowa i Chojnic. Czyli miast, które są najbliżej startu usługi podróżowania z systemem.

Portal systemfala.pl służy przede wszystkim do utworzenia konta pasażera i zarządzania nim przez użytkownika, który dostosuje parametry podróży do własnych potrzeb. Samodzielnie wprowadzi uprawnienia do ulg obowiązujących na terenie konkretnej gminy. Wdrażanie systemu odbywa się etapami. Docelowo, w momencie oficjalnego startu FALI (zaplanowanego na 15 grudnia 2023 r.), w portalu systemu FALA będzie można zaplanować podróż, podpiąć kartę płatniczą, zasilić pieniędzmi e-Portmonetkę czy wygenerować fakturę, a także przeglądać historię przejazdów.

Kto może skorzystać z portalu?

- Zapraszamy do logowania szczególnie mieszkańców Lęborka, Pucka, Władysławowa i Chojnic, ponieważ to w ich miastach FALA pojawi się najszybciej w ramach opcji podróży z kartą FALA lub kartą bankową. Cieszy nas, że krótko po upublicznieniu portalu mamy już zarejestrowanych 400 użytkowników – mówi Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica. – Aby z końcem roku w pełni korzystać z rozwiązań systemu warto się zarejestrować i założyć, a następnie spersonalizować konto w portalu. Można też dodać kartę płatniczą, podobnie jak w innych systemach zakupowych – dodaje.

Oczywiście, portal jest dostępny dla każdego mieszkańca województwa, jednakże w najbliższych dwóch miesiącach przydatny będzie tylko dla pasażerów w wymienionych wcześniej miastach. Dopiero pod koniec roku dołączą do nich Słupsk, Gdańsk, Gdynia i Sopot. W przypadku Gdańska trwa proces integracji z kartą mieszkańca, co pozwoli na korzystanie z niej także w systemie FALA. O szczegółach spółka będzie informować w odrębnych komunikatach.

Bezpieczeństwo w portalu pasażera

Po pierwszym zalogowaniu w portalu konto użytkownika wymaga zindywidualizowanych ustawień, więc zapewnia dostęp tylko do wybranych funkcji. Aby korzystać w pełni z dostępnych możliwości systemu FALA warto dokonać personalizacji, która odbywa się w kilku prostych krokach: uzupełnienie danych osobowych, ustawienie kodu PIN do przeprowadzenia autoryzacji, zatwierdzenie wymaganych zgód, a także wprowadzenie przysługujących ulg. Zachęcamy również do dodania zdjęcia. Jest to opcja, ale w przyszłości może ułatwić podróżowanie. Dane pasażerów w systemie FALA są w pełni chronione, zgodnie z przepisami RODO.

Bezpieczne transakcje w systemie FALA

Wszelkie dane karty płatniczej i rachunku bankowego są zabezpieczone. Podobnie transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w systemie FALA. Poprzez portal będą one możliwe w grudniu za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, a międzynarodowa norma wydana przez Payment Card Industry Security Standards Council zapewni wysoki i spójny standard w każdej sytuacji podczas przetwarzania danych posiadaczy kart płatniczych (Visa, Mastercard).

Czy karta FALA jest konieczna do podróżowania z systemem?

Karta FALA będzie pełniła funkcję identyfikatora pasażera. Będzie zatem pomocna osobom, które regularnie korzystają z komunikacji miejskiej, kupują bilety okresowe lub korzystają z ulg. Można stosować ją wymiennie z innymi identyfikatorami (nośnikami) w systemie FALA. Ponadto warto pamiętać, że podróżować można też po prostu z własną kartą płatniczą. Ona również może być przypisana na stałe do naszego konta – zamiast karty FALA. W takiej sytuacji do urządzenia kontrolera biletów przykłada się właśnie kartę płatniczą. Docelowo podobną rolę spełni też telefon z aplikacją FALA.

Gdzie możesz złożyć wniosek o kartę FALA?

Wniosek o kartę FALA można złożyć w portalu w zakładce „zgłoszenia”. Tam też będzie można zobaczyć wzór karty, wgrać swoje zdjęcie. Docelowo w portalu użytkownik będzie miał możliwość wyboru sposobu odbioru karty FALA (w Punkcie Obsługi Klienta lub z dostawą pocztową na wskazany adres). Kartę będzie można zamówić również bezpośrednio w Punkcie Obsługi Klienta systemu FALA. Pierwsza karta będzie wydawana bezpłatnie, a okres jej ważności wynosi pięć lat.

Gdzie użyjesz karty FALA?

Karty FALA można użyć w czytnikach i falomatach w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach kolejowych – w celu rozpoczęcia lub zakończenia podróży. Będzie też przydatna do okazania podczas kontroli biletów w transporcie publicznym oraz w Punkcie Obsługi Klienta.

Pasażer ma wybór – tańsze, elastyczne podróżowanie z FALĄ

FALA to system dobrowolny - tylko od pasażera zależy czy chce korzystać z jego możliwości, oszczędzając przy tym czas potrzebny na kupno biletów u różnych przewoźników. FALA to rozwiązanie, które integruje już dostępne bilety i ułatwia podróżowanie – podobnie jak popularne od lat mobilne aplikacje automatycznie dopasowujące trasę przejazdu. Te jednak są dostępne tylko w największych miejscowościach województwa pomorskiego. FALA przynosi rozwiązania, dzięki którym żaden pasażer nie będzie wykluczony z systemu podróżowania kolejową komunikacją publiczną w województwie, a jednocześnie gwarantuje usługi w gminach (komunikacji miejskiej), które są uczestnikami tego projektu.

Przypomnijmy, system FALA jest w tzw. fazie publicznego rozruchu, a jego oficjalne uruchomienie planowane jest na 15 grudnia tego roku. Zgodnie z planem, podróżowanie z kartą FALA lub kartą płatniczą będzie w pierwszym etapie możliwe w Lęborku – od 22 września.

Projekt „Zwiększenie dostępności regionalnego transportu kolejowego w województwie pomorskim poprzez jego integrację z transportem lokalnym – budowa elektronicznej Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności” został dofinansowany ze środków POIiŚ.