System FALA dla turystów – pakiet praktycznych informacji
1. Jak podróżować komunikacją miejską po Trójmieście z FALĄ?
Wystarczy, że będziesz korzystać ze swojej karty płatniczej. W każdym pojeździe dostępne są urządzenia, które umożliwiają zakup biletów elektronicznych. Uwaga! Usługa obecnie nie dotyczy pociągów i regionalnych połączeń kolejowych.
2. Komu i do czego służy System FALA?
System FALA to zestaw narzędzi, dzięki którym Twoje podróże transportem publicznym po Trójmieście staną się przyjemniejsze i bardziej eko. Dzięki FALI nie będziesz musiał poszukiwać kiosku, czy biletomatu, aby kupić bilet – „kiosk” w postaci urządzenia zwanego falomatem znajdziesz w każdym pojeździe (autobusie, trolejbusie i tramwaju), a w przyszłości również na peronach i stacjach kolejowych.
Zapraszamy Cię do podróżowania komunikacją miejską w Trójmieście w ramach Systemu FALA. Z nami kupisz bilety szybko, wygodnie i łatwo.
3. Jak wyglądają urządzenia Systemu FALA?
Są to czarno-żółte urządzenia z logotypem Województwa Pomorskiego. W każdym pojeździe znajduje się tyle czytników kart, ile w danym pojeździe znajduje się drzwi wejściowych.
FALOMATY – mniej więcej na środku pojazdu znajdziemy falomat, czyli biletomat Systemu FALA. Wybieramy na ekranie dotykowym bilety, które chcemy kupić. Wyłącznie poprzez to urządzenie można w pojeździe zakupić kilka biletów, w tym ulgowe. Zatwierdzamy transakcję i płacimy, zbliżając kartę płatniczą do ulokowanego w dolnej części falomatu terminala płatniczego. Cała operacja zapisuje się w Systemie FALA, a w przypadku kontroli przykładamy jedynie użytą przy zakupie kartę do urządzenia kontrolera.
CZYTNIKI - inny wariant podróży to automatyczny zakup biletu przez zbliżenie karty płatniczej do jednego z czytników, czyli mniejszych urządzeń zainstalowanych przy drzwiach pojazdów. Każdy pasażer korzystający z tej opcji zakupi w ten sposób automatycznie bilet jednoprzejazdowy, pełnopłatny. Obowiązuje przy tym wyłącznie sygnalizowanie startu podróży (check-in) bez konieczności zgłaszania jej zakończenia (check-out). Przyłożenie płatniczej do czytnika jest tożsame z kupnem biletu, co potwierdzi komunikat o rozpoczęciu podróży na ekranie.
4. Jak kupić 1 bilet?
Po jednokrotnym zbliżeniu karty płatniczej do czytnika lub falomatu kupisz w Trójmieście tylko jeden bilet jednoprzejazdowy za 4,80 zł. Informacja o zakupionym bilecie pojawi się w formie komunikatu na czytniku „Podróż rozpoczęta”.
5. Jak kupić więcej biletów lub bilet ulgowy?
Jeśli chcesz kupić więcej biletów lub pojedynczy bilet z wybraną ulgą, skorzystaj z falomatu. Wystarczy wybrać na ekranie dotykowym falomatu konkretne rodzaje biletów i jednokrotnie przyłożyć kartę płatniczą do urządzenia. Informacja o zakupionym bilecie pojawi się w formie komunikatu na falomacie „Transakcja zaakceptowana. Udanej podróży”.
WAŻNE! Opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym najszybciej w kolejnym dniu. Wynika to z tego, że system najpierw zlicza wszystkie transakcje z danego dnia, a następnie są one wysyłane do banku w celu rozliczenia. W zależności od banku czas pojawienia się obciążenia za biletu na koncie bankowym wynosi od jednego do nawet kilku dni.
Bilet jednoprzejazdowy upoważnia do realizacji przejazdu jednym autobusem/trolejbusem/tramwajem od daty i godziny skasowania biletu papierowego lub zakupu biletu elektronicznego w aplikacji mobilnej do momentu opuszczenia tego pojazdu przez pasażera uprawnionego do biletu.
6. O czym pamiętać podróżując z kartą płatniczą w Systemie FALA?
- Po zakupie biletu kartą płatniczą poprzez falomat lub czytnik (urządzenia systemu FALA) opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym najszybciej w kolejnym dniu.
- Podczas dokonywania zakupu biletu kartą płatniczą, może zostać pobrana przez Twój opłata preautoryzacyjna, która podlega zwrotowi na Twoje konto.
- Podczas kontroli należy zbliżyć do urządzenia kontrolera kartę płatniczą, którą kupiliśmy bilet. Z karty generowany jest unikalny numer tzw. token, który umożliwia sprawdzenie czy na daną kartę został kupiony bilet. Kontroler nie ma dostępu do żadnych danych z Twojej karty.
- Po przyłożeniu karty płatniczej do czytnika lub falomatu automatycznie kupisz jeden bilet pełnopłatny na jeden przejazd. Kilkukrotne przyłożenie karty po wejściu do pojazdu nie skutkuje zakupem kilku biletów.
- Aby kupić kilka biletów lub bilet z ulgą należy skorzystać z falomatu (urządzenia znajdującego się w połowie pojazdu), wybierając na ekranie dotykowym konkretne rodzaje biletów.
7. Czym jest opłata preautoryzacyjna i czy jest zwracana klientowi?
Pasażer płacąc za bilet kartą płatniczą na falomacie lub czytniku może spodziewać się tzw. opłaty preautoryzacyjnej, wynoszącej najczęściej 1 zł, ale może być to również inna kwota zależna od Twojego banku.
Jest to tymczasowa blokada środków na koncie klienta, służąca zabezpieczeniu transakcji i najczęściej ma miejsce tylko raz.
Nie należy się jej obawiać, bo środki po weryfikacji karty zawsze wracają na konto klienta.
Czas zwrotu środków bywa różny ze względu na bank, w którym jest to procesowane, a System FALA nie ma na to wpływu.
8. Jak wygląda kontrola biletów kupionych kartą płatniczą?
Kontrolerzy są wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Podczas kontroli urządzenie wskaże, które bilety zostały zakupione i przypisane do danego karty płatniczej, po uprzednim jej zbliżeniu do tego urządzenia.
Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.
Filmik instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=521fYGrOtE8
9. Skąd System FALA będzie wiedział, że pasażer zapłacił za przejazd kartą płatniczą?
Informacje o uiszczonych opłatach zapisywane są w systemie i wiążą one wpłatę z tzw. tokenem karty, czyli specjalnym kodem, który zabezpiecza transakcję. Bezpieczeństwo transakcji zapewnia operator płatności działający w oparciu standardy międzynarodowe.
Wszelkie transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w Systemie FALA będą odbywały się za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Certyfikacja PCI DSS to standard stosowany przez instytucje płatnicze, który pozwala zabezpieczyć wszelkie transakcje i operacje finansowe.
10. Jak uzyskać pomoc w Systemie FALA?
Turysto, jeśli podróżujesz bez zakładania konta w naszym systemie, czyli płacąc kartą płatniczą, zgłoszenia reklamacyjne i techniczne przekaż pisemnie, uwzględniając szczegółowe informacje na adres poczty elektronicznej info@systemfala.pl.
Jeśli jednak pojawi się potrzeba rozmowy to pracownicy Infolinii oraz pomocy technicznej chętnie pomogą pod numerem +48 585 733 585 (język polski, angielski).
Filmik instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=WcnFqveymtA