Polityka cookies

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Pliki cookies pozwalają na pełne korzystanie z możliwości strony oraz umożliwiają zbieranie danych statystycznych, które pomagają nam w optymalizacji serwisu oraz dostosowaniu treści do Twoich potrzeb. Zaakceptuj pliki cookie, żebyś mógł w pełni skorzystać z serwisu. Przeczytaj Politykę cookies, aby dowiedzieć się więcej.

Informacje dla turystów


System FALA dla turystów – pakiet praktycznych informacji

1. Jak podróżować komunikacją miejską po Trójmieście z FALĄ?
Wystarczy, że będziesz korzystać ze swojej karty płatniczej. W każdym pojeździe dostępne są urządzenia, które umożliwiają zakup biletów elektronicznych. Uwaga! Usługa obecnie nie dotyczy pociągów i regionalnych połączeń kolejowych.

 

2. Komu i do czego służy System FALA?
System FALA to zestaw narzędzi, dzięki którym Twoje podróże transportem publicznym po Trójmieście staną się przyjemniejsze i bardziej eko. Dzięki FALI nie będziesz musiał poszukiwać kiosku, czy biletomatu, aby kupić bilet – „kiosk” w postaci urządzenia zwanego falomatem znajdziesz w każdym pojeździe (autobusie, trolejbusie i tramwaju), a w przyszłości również na peronach i stacjach kolejowych.

Zapraszamy Cię do podróżowania komunikacją miejską w Trójmieście w ramach Systemu FALA. Z nami kupisz bilety szybko, wygodnie i łatwo.

 

3. Jak wyglądają urządzenia Systemu FALA?
Są to czarno-żółte urządzenia z logotypem Województwa Pomorskiego. W każdym pojeździe znajduje się tyle czytników kart, ile w danym pojeździe znajduje się drzwi wejściowych.

FALOMATY – mniej więcej na środku pojazdu znajdziemy falomat, czyli biletomat Systemu FALA. Wybieramy na ekranie dotykowym bilety, które chcemy kupić. Wyłącznie poprzez to urządzenie można w pojeździe zakupić kilka biletów, w tym ulgowe. Zatwierdzamy transakcję i płacimy, zbliżając kartę płatniczą do ulokowanego w dolnej części falomatu terminala płatniczego. Cała operacja zapisuje się w Systemie FALA, a w przypadku kontroli przykładamy jedynie użytą przy zakupie kartę do urządzenia kontrolera.

CZYTNIKI - inny wariant podróży to automatyczny zakup biletu przez zbliżenie karty płatniczej do jednego z czytników, czyli mniejszych urządzeń zainstalowanych przy drzwiach pojazdów. Każdy pasażer korzystający z tej opcji zakupi w ten sposób automatycznie bilet jednoprzejazdowy, pełnopłatny. Obowiązuje przy tym wyłącznie sygnalizowanie startu podróży (check-in) bez konieczności zgłaszania jej zakończenia (check-out). Przyłożenie płatniczej do czytnika jest tożsame z kupnem biletu, co potwierdzi komunikat o rozpoczęciu podróży na ekranie.

 

4. Jak kupić 1 bilet?
Po jednokrotnym zbliżeniu karty płatniczej do czytnika lub falomatu kupisz w Trójmieście tylko jeden bilet jednoprzejazdowy za 4,80 zł. Informacja o zakupionym bilecie pojawi się w formie komunikatu na czytniku „Podróż rozpoczęta”.

 

5. Jak kupić więcej biletów lub bilet ulgowy?
Jeśli chcesz kupić więcej biletów lub pojedynczy bilet z wybraną ulgą, skorzystaj z falomatu. Wystarczy wybrać na ekranie dotykowym falomatu konkretne rodzaje biletów i jednokrotnie przyłożyć kartę płatniczą do urządzenia. Informacja o zakupionym bilecie pojawi się w formie komunikatu na falomacie „Transakcja zaakceptowana. Udanej podróży”.

WAŻNE! Opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym najszybciej w kolejnym dniu. Wynika to z tego, że system najpierw zlicza wszystkie transakcje z danego dnia, a następnie są one wysyłane do banku w celu rozliczenia. W zależności od banku czas pojawienia się obciążenia za biletu na koncie bankowym wynosi od jednego do nawet kilku dni.

Bilet jednoprzejazdowy upoważnia do realizacji przejazdu jednym autobusem/trolejbusem/tramwajem od daty i godziny skasowania biletu papierowego lub zakupu biletu elektronicznego w aplikacji mobilnej do momentu opuszczenia tego pojazdu przez pasażera uprawnionego do biletu.

 

6. O czym pamiętać podróżując z kartą płatniczą w Systemie FALA?

  1. Po zakupie biletu kartą płatniczą poprzez falomat lub czytnik (urządzenia systemu FALA) opłata za bilet jest widoczna na koncie bankowym najszybciej w kolejnym dniu.
  2. Podczas dokonywania zakupu biletu kartą płatniczą, może zostać pobrana przez Twój opłata preautoryzacyjna, która podlega zwrotowi na Twoje konto.
  3. Podczas kontroli należy zbliżyć do urządzenia kontrolera kartę płatniczą, którą kupiliśmy bilet. Z karty generowany jest unikalny numer tzw. token, który umożliwia sprawdzenie czy na daną kartę został kupiony bilet. Kontroler nie ma dostępu do żadnych danych z Twojej karty.
  4. Po przyłożeniu karty płatniczej do czytnika lub falomatu automatycznie kupisz jeden bilet pełnopłatny na jeden przejazd. Kilkukrotne przyłożenie karty po wejściu do pojazdu nie skutkuje zakupem kilku biletów.
  5. Aby kupić kilka biletów lub bilet z ulgą należy skorzystać z falomatu (urządzenia znajdującego się w połowie pojazdu), wybierając na ekranie dotykowym konkretne rodzaje biletów.

7. Czym jest opłata preautoryzacyjna i czy jest zwracana klientowi?
Pasażer płacąc za bilet kartą płatniczą na falomacie lub czytniku może spodziewać się tzw. opłaty preautoryzacyjnej, wynoszącej najczęściej 1 zł, ale może być to również inna kwota zależna od Twojego banku.

Jest to tymczasowa blokada środków na koncie klienta, służąca zabezpieczeniu transakcji i najczęściej ma miejsce tylko raz.

Nie należy się jej obawiać, bo środki po weryfikacji karty zawsze wracają na konto klienta.

Czas zwrotu środków bywa różny ze względu na bank, w którym jest to procesowane, a System FALA nie ma na to wpływu.

 

8. Jak wygląda kontrola biletów kupionych kartą płatniczą?
Kontrolerzy są wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Podczas kontroli urządzenie wskaże, które bilety zostały zakupione i przypisane do danego karty płatniczej, po uprzednim jej zbliżeniu do tego urządzenia.

Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

Filmik instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=521fYGrOtE8

 

9. Skąd System FALA będzie wiedział, że pasażer zapłacił za przejazd kartą płatniczą?
Informacje o uiszczonych opłatach zapisywane są w systemie i wiążą one wpłatę z tzw. tokenem karty, czyli specjalnym kodem, który zabezpiecza transakcję. Bezpieczeństwo transakcji zapewnia operator płatności działający w oparciu standardy międzynarodowe.

Wszelkie transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w Systemie FALA będą odbywały się za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Certyfikacja PCI DSS to standard stosowany przez instytucje płatnicze, który pozwala zabezpieczyć wszelkie transakcje i operacje finansowe.

 

10. Jak uzyskać pomoc w Systemie FALA?
Turysto, jeśli podróżujesz bez zakładania konta w naszym systemie, czyli płacąc kartą płatniczą, zgłoszenia reklamacyjne i techniczne przekaż pisemnie, uwzględniając szczegółowe informacje na adres poczty elektronicznej info@systemfala.pl.

 

Jeśli jednak pojawi się potrzeba rozmowy to pracownicy Infolinii oraz pomocy technicznej chętnie pomogą pod numerem +48 585 733 585 (język polski, angielski).

 

Filmik instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=WcnFqveymtA

desktop_windows None

smartphone None